تبلیغات
❀ نجم الثاقب ❀ - مطالب هفته دوم مرداد 1393

خواستگاری آدم -علیه السلام- از حوا. شیرین و خواندنی


شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه والعلل از پدرش ، او از حمیری ، از محمد پسر عیسی پسر عبید ، و حسن پسر ظریف و علی پسر اسماعیل ، پسر عیسی ، و اینها همه از حماد از حریز ، از زراره از ابو عبدالله علیه السلام حدیثی را نقل کرده که من از آن ، آن مقداری را که مورد نیاز به نظر می رسد ذکر می کنم که فرمود :

 

انَّ اللَّهَ خَلَقَ آدَمَ ثُمَّ ابْتَدَعَ لَهُ حَوَّاءَ ، فَقَالَ آدَمُ یَا رَبِّ مَا هَذَا الْخَلْقُ الْحَسَنُ الَّذِی آنَسَنِی قُرْبُهُ وَ النَّظَرُ إِلَیْهِ ،

همانا خداوند پس از آنکه آدم را خلق نمود ، آنگاه شروع به خلقت حوا نمود . پس زمانی که آدم او را دید گفت : خداوندا ! این مخلوق زیبا چیست ، که من انس گرفتن با او را دوست می دارم و می خواهم نگاهش کنم ؟

 

فَقَالَ : یَا آدَمُ هَذِهِ أَمَتِی حَوَّاءُ أَ فَتُحِبُّ أَنْ تَكُونَ مَعَكَ فَتُؤْنِسَكَ وَ تُحَدِّثُكَ وَ تَكُونَ تَبَعاً لِأَمْرِكَ ،

خداوند فرمود : یا آدم ! این کنیز من حوا است . آیا می خواهی که همراهت باشد ؟ تا مونست شود ، و با تو سخن بگوید و تبعیتت نماید ؟

 

فَقَالَ : نَعَمْ یَا رَبِّ ، وَ لَكَ عَلَیَّ بِذَلِكَ الْحَمْدُ وَ الشُّكْرُ مَا بَقِیتُ ،

آدم گفت : آری ، ای خدای من ! و من به سبب این موضوع ، تا زمانی که زنده ام ، حامد و سپاسگذار تو خواهم بود .

 

فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجِلَ : فَاخْطُبْهَا إِلَیَّ فَإِنَّهَا أَمَتِی وَقَدْ تَصْلُحُ لَكَ أَیْضاً زَوْجَةً لِلشَّهْوَةِ وَ أَلْقَى عَلَیْهِ الشَّهْوَةَ ، وَقَدْ عَلَّمَهُ قَبْلَ ذَلِكَ الْمَعْرِفَةَ بِكُلِّ شئ ،

پس خداوند فرمود : پس او را از من خواستگاری نما که همانا او کنیز من است و برای شهوتت نیکو خواهد بود و آنگاه شهوت را به انسان القاء نمود ، این در حالی است که پیش از آن ، علم همه چیز را به او داده بود .

 

فَقَالَ یَا رَبِّ : فانی أخطها إِلَیْكَ فَمَا رِضَاكَ لِذَلِكَ ،

پس آدم گفت : بارخدایا ! من حوا را از تو خواستگاری می نمایم ، وجه رضایت تو برای این کار چیست ؟

 

فَقَالَ عَزَّ وَجَلٍ رِضَایَ انَّ تُعَلِّمَهَا مَعَالِمَ دِینِی ،

خداوند عزوجل فرمود : در این که احکام و معالم دینم را به او یاد بدهی .

 

فَقَالَ ذَلِكَ لَكَ عَلَیَّ یَا رَبِّ إِنْ شِئْتَ ذَلِكَ ،

پس ، آدم گفت : خدایا ! اگر این است قبول می کنم ،

 

فَقَالَ عَزَّ وَجَلٍ قَدْ شِئْتُ ذَلِكَ وَقَدْ زَوَّجْتُكَهَا فَضُمَّهَا إِلَیْكَ .

خدا فرمود : همین . پس ، شما دو تن را برای هم زن و شوهر قرار دادم و آنگاه آنها را به هم ضمیمه و منضّم نمود .

چقدر اطلاعات قرآنی داری؟


1-آیه در قرآن که بدون نقطه است؟

.

.

.

ج: الله الصمد.

*******////////////*******

2-عضوی از اعضای بدن انسان که درقران بی نقطه آمده؟

.

.

.

ج: رأس به معنای سر


*******////////////*******

3-زمانی در قران که نقطه ندارد؟
.

.

.

ج:عصر یعنی بعد از ظهر

حضرت آیت الله سید علی قاضی طباطبایی


 



از مرحوم سید هاشم رضوی -از شاگردان آیت الله سید علی قاضی- نقل شده :

ایشان فرزندی داشت که خیلی مورد علاقه شان بود و با حادثه برق گرفتگی از دنیا رفت.

در آن روزهای غم انگیز به خدمتشان شرفیاب شدم تا عرض تسلیتی کرده باشم.

اولا فرمودند:" آن بچه تا الان نزد من بو د و شما که آمدید رفت و سپس در خلال


عرض تسلیت فرمودند تمام هم وغم دنیا در نزد ما تا

"اول الله اکبر نماز" است ."

از کتاب عطش

مناجات حضرت موسی-علیه السلام-




حضرت موسی به خداوند عرضه داشت :


"خداوندا آیا آنچه من در چنته گدایی خود دارم در خزانه پادشاهی تو یافت میشود ؟"


خطاب آمد:" ای موسی در چنته گدایی تو مگر چه چیز هست که در خزانه ما نیست ؟"


عرضه داشت: خداوندا من خدایی چون تو دارم.
.

.
.

البته مقصود حضرت موسی از این عبارات نه آن بود که خدایا من مالک چیزی هستم که تو دارای آن نیستی

بلکه مقصود عرض بندگی و ذلت و دلبستگی به حضرت باری تعالی و تذکر عظمت و رحمت حق جل جلاله و علا بوده است.

 

ازکتاب نشان از بی نشانها با تلخیص

فضیلت تلاوت سوره مبارکه توحید



امام صادق- علیه السلام- فرمودند:" هنگامی که رسول خدا بر جنازه ی سعد ابن معاذ نماز گزارد فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آنها جبرئیل نیز بود بر جنازه ی او نماز گزاردند.

من از جبرئیل پرسیدم : او به خاطر کدام عمل مستحق نماز گزاردن شما شد ؟ گفت به خاطر تلاوت"قل هو الله احد" در حال نشستن. سوار شدن. پیاده روی و رفت و آمد."

از کتاب تفسیر نمونه ج5

سوره مبارکه ناس


((بسم الله الرحمن الرحیم))

قل اعوذ برب الناس.1. ملک الناس.2. اله الناس.3.
بگو: پناه می برم به خدای مردم.1. به مالک مردم .2. به -خدا- و معبود مردم.3.

**********

در اینجا روی سه صفت از اوصاف بزرگ خداوند -ربوبیت . مالکیت و الوهیت- تکیه شده که هر سه ارتباط مستقیمی با تربیت انسان و نجات او از چنگال و سوسه گران دارد .

بی گمان کسی که به این صفات سه گانه مومن باشد و خود را با هر سه هماهنگ سازد از شر وسوسه گران در امان خواهد بود.

البته منظور از پناه بردن به خدا این نیست که تنها با زبان این جمله را بگوید بلکه  باید با  عقیده و عمل نیز خود را در پناه خدا قرار دهد. مانند اینکه از راهههای شیطانی وافکار و تبلیغات شیطانی و مجالس و محافل شیطانی خود را کنار بکشد. 

زبان آدمیزاد


 امام سجاد -علیه السلام- فرمود :

 "هر روز صبح زبان آدمی به تمام جوارح سر کشی میکند و می گوید حالتان چطور است ؟

 آنها می گویند اگر تو ما را رها کنی خوبیم. آنگاه او را سوگند می دهند  و می گویند تو را به خدا حال ما را مراعات کن    که فقط از بابت تو عقاب میشویم یا پاداش می گیریم.

 کافی ج2ص115.بحارالانوارج68ص 302

1 2